top of page
  • Forfatterens bildeGrete Renate Asbjørnsen

Takknemlighet et serum for helsen?

Å praktisere #takknemlighet har mange fordeler for helsen vår. Flere studier har vist at personer som regelmessig uttrykker takknemlighet opplever høyere nivåer av #lykke og #velvære. Det er enkelt å praktisere, men likevel så vanskelig at de fleste ikke klarer å praktisere det i hverdagen.


Å praktisere takknemlighet vil si å sette av tid til refleksjon. Sette av tid til å lete etter de gode tingene i livet. Identifisere ting du setter pris på eller som har brakt glede eller lykke.

Bok om takknemlighet
Foto: Gabrielle Henderson

Takknemlighet hjelper oss med å fokusere på våre styrker og positive egenskaper i stedet for å fokusere på våre mangler. Det kan bidra til å øke vår selvfølelse og selvtillit, og fremme en sunn og positiv oppfatning av oss selv. Det finnes ingen feil eller riktig måte, bare du gjør det på din måte.


Bilde av en kaffikopp og en bok
Photo: Bookblock

Så enkelt kan du praktisere takknemlighet

Ha en notatbok liggende på nattbordet, nå du legger deg noterer du 2 ting fra dagen din eller livet ditt som du er takknemlig for. Jeg er takknemlig for ...! Dette kan være små eller store ting, personer, opplevelser eller egenskaper du verdsetter. Ingenting er feil her. Det kan være alt fra at du blir glad av fargene som er på rommet ditt, til at du fikk en melding fra noen du er glad i. Denne notatboken og disse tankene er kun for deg. Er det vanskelig i starten, skriver du bare en ting.


Det å skrive på kveldstid kan i følge studier bedre søvnkvalitet. Det roer sinnet å fokusere på gode ting før leggetid.





12 måter å praktisere takknemlighet på:

  1. Legg inn daglige remindere i kalenderen "Tid til refleksjon"

  2. Takknemlighets- journal hvor du skriver ned 2-5 ting du er takknemlig for og reflekterer rundt dem. Dette er en journal bare for deg, skriv alt du vil

  3. Takknemlighetsbrev hvor du skriver et brev til noen du er takknemlig for. Du trenger ikke vise brevet til noen, men du kan hvis du vil

  4. Si det høyt. Ta deg tid til å uttrykke takknemlighet til personer rundt deg.

  5. Praktiser mindfulness ved å være til stede og bevisst i øyeblikk. Legg merke til naturen, smaken av maten du spiser, eller øyeblikkene med nære og kjære

  6. Send en takknemlighets - melding. Allier deg med noen og send hver sin takknemlighets- melding til hverandre.

  7. Rett i fleisen: Heng opp en lapp med teksten "Hva er du glad for i dag?"

  8. Koble det på en allerede eksisterende rutine. Eks. Når du pusser tennene. Reflekter over hva du er takknemlig for i dag.

  9. Ha alltid med en notatblokk i veska, skriv når det dukker opp noe.

  10. Si 3 gode ting for dagen rundt middagsbordet.

  11. Last ned app som hjelper deg med å holde fokus på takknemlighet

  12. Om du elsker struktur og lister, last ned Trello. Her kan du lage din egen liste samt finne ferdige "gratitude" lister som kan hjelpe deg.


Fordeler med å praktisere takknemlighet

Det å praktisere takknemlighet kan gi bedre søvn, gi økt lykkefølelse og redusere stress, depresjon og angst. Det kan øke vår emosjonelle motstandsdyktighet og det kan gi god relasjon til andre men også til oss selv. Det kan gi oss et perspektivskifte og hjelper oss å se etter det positive selv i vanskelige situasjoner.


Å uttrykke takknemlighet overfor andre kan styrke bånd, øke gjensidig respekt og skape en atmosfære av takknemlighet og positivitet i relasjonene våre.

Fra tid til annen opplever vi alle å ha relasjoner som er litt mer anspente, noen vi er mer usikre på og noen vi føler oss såret av. Ved da å fokusere på de relasjonene vi får til, og fokusere på de gode tingene ved de menneskene vi har rundt oss blir det lettere å rette fokus mot det positive samt legge merke til hvor gode folk vi har rundt oss. Også det å vise takknemlighet for hverandre styrker relasjonen. Så enkelt som det å si takk. Bare tenk hvor kjekt det er når folk setter pris på dine egenskaper og faktisk sier det høyt. Ved å si takk og gi hverandre anerkjennelse viser vi at vi ser folk. Helt ærlig, hvem setter ikke pris på det? Ja takk til mer skryt av andres positive bidrag.


Gi det tid, og la det bli en rutine

Finn din måte å praktisere takknemlighet. Velg gjerne en måte fra listen under men du kan også vær kreativ og finne din egen måte. Som alle andre rutiner må det repeteres for å få inn. Legg det gjerne til en annen eksisterende rutine.


Så mange gode ting, bare av å reflektere litt over de gode tingene man har i livet. Det høres nesten for godt ut til å være sant. Praktiserer du allerede, eller tenker du å begynne å praktisere takknemlighet?



My Moxie Mindset // GR

Takknemlighet
Photo: Courtney Hedger

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page